RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
MATA
PELAJARAN : Sains
TINGKATAN : 2 Bukhari
BILANGAN
MURID : 30 orang
TARIKH : 09
Julai 2013
HARI : Selasa
MASA :
11.20pagi – 12.10 tengahari (50minit)
TAJUK
UTAMA : Bab
3-Biodiversiti
SUB
TAJUK : Memahami kepelbagaian organisma
hidup dan pengelasannya
OBJEKTIF : Pada
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
1.
Menerangkan kepelbagaian organisma hidup dalam satu habitat.
2.
Mengelaskan kepelbagaian haiwan berdasarkan ciri sepunya.
3.
Membezakan ciri-ciri bagi setiap kumpulan haiwan.
4.
Menghargai dan mensyukuri nikmat Tuhan
5.
Bekerjasama dalam kumpulan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA MURID :
Konsep asas
tentang kepelbagaian benda hidup telah diperkenalkan dalam sains sekolah rendah
PENERAPAN
NILAI :
Bersyukur,kerjasama,
menjaga alam sekitar berdikari.
KBKK :
Menjana idea,
membuat gambaran mental, menghubungkait, menjelaskan, menghuraikan
dan merumuskan.
KEPELBAGAIAN
KECERDASAN :
Kecerdasan
interpersonal, kecerdasan visual-spatial.
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
Persembahan power
point, video,sampul
soalan, dan peta minda kosong.
Fasa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Pengenalan/
Pra Pengajaran
( 3 min)
|
- Ucapan salam
dan selamat
- bacaan doa.
- Menyemak
kehadiran pelajar.
|
a.Guru meminta ketua kelas membacakan doa.
|
Ketua kelas membaca doa sebelum P&P dimulakan.
|
|
Set Induksi/
Mencungkil idea
(10 min)
|
1. Menunjukkan video yang
berkaitan dengan kepelbagaian
2. haiwan.
3. Soal jawab tentang jenis-jenis haiwan yang pernah di lihat.
|
a.Guru menayangkan video kepada pelajar . Guru mengaitkan dengan tajuk yang hendak dipelajari pada
hari ini.
b.Guru
mengedarkan kertas dan meminta murid menyenaraikan 10 benda tentang jenis-jenis haiwan.
c. Guru meminta komen daripada
pelajar tentang jenis-jenis haiwan.
|
a.Pelajar melihat video tersebut dan diminta menyebut pengelasan haiwan dan
ciri-cirinya.
b.Murid
menyenaraikan 10 benda yang dilihat terdapat dalam video yang di tayangkan oleh guru.
c.
Beberapa orang murid diminta menyebut nama benda yang
diperhatikan.
|
Kaedah:
Soal jawab, kenal pasti,mengelas
Nilai:
Kerjasama, menghormati
BBM:
Video.
|
Langkah 1
(15 minit)
Menstruktur/ Menstruktur semula
|
1.Pengelasan haiwan
- Vertebrata
Contoh : Beruang,katak,Ikan,Burung,Buaya, - Invertebrata Contoh : Rama-rama,cacing,kala jengking, kerang
2.Penerangan oleh guru secara deduktif.(Advance Organizer)
|
a.Guru akan menerangkan tentang
proses pengumpulan dan pengelasan haiwan yang mempunyai ciri-ciri yang sama
ke dalam kelas yang sama berdasarkan gambar dari powerpoint.
1. Kumpulan Vertebrata: b.Guru menerangkan ciri-ciri haiwan vertebrata dan invertebrata menggunakan slide powerpoint http://www.slideshare.net/nursyamimimdyazid/pengelasan-haiwan?from_search=6
c. Guru menyoal dan meminta beberapa orang pelajar menjawab soalan di
hadapan.
d. Guru memastikan kebolehan pelajar.
|
a. Pelajar
mendengar penerangan guru.
b.Pelajar akan diterangkan tentang
proses pengumpulan dan pengelasan haiwan yang mempunyai ciri-ciri yang sama
ke dalam kelas yang sama.
c. Pelajar membuat peta konsep
tentang pengelasan haiwan serta
berbincang dengan guru
|
Kaedah:
Penerangan, soal jawab
Nilai:
Menghormati
BBM:
Buku teks, power point,peta konsep
KBKK:
Menilai dan menginterpretasi
|
Aplikasi Idea
(10 min)
|
Langkah 2:
Aktiviti berkumpulan
|
a.Guru akan membahagikan pelajar
kepada 6 kumpulan dan berbincang untuk menerangkan pengelasan haiwan dengan menggunakan peta pokok.
b. Guru memantau sambil membantu
pelajar menjalankan perbincangan dalam kumpulan.
|
a.Pelajar akan dibahagikan kepada 6 kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki
untuk melantik seorang ketua. Setiap kumpulan
diberi masa 3 minit untuk membentangkan hasil perbincangan mereka di hadapan
rakan-rakan lain.
|
KB: Menjana Idea
BBM: peta pokok
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Penilaian.
|
a. Guru mengadakan aktiviti “POP KUIZ” dengan menggunakan tayangan dari Tv Pendidikan saluran Astro.
http://www.astro.com.my/tutortv/articles/art_10627.html
b. Guru membincangkan jawapan yang
betul.
|
Pelajar dikehendaki menjawab soalan yang di sediakan oleh Tutor Tv.
Jawapan-jawapan akan dibincangkan
bersama-sama dengan guru di dalam kelas.
|
|
Penutup
(2 min)
|
Penutup:
Rumusan keseluruhan mengenai
tajuk.
|
a.Guru merumuskan hasil pembelajaran.
|
a.Para pelajar memberikan ucapan terima kasih kepada guru.
|
Nilai:
Bersefahaman Bermuafakat
|
No comments:
Post a Comment